Biologische slager op de markt

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Minttu

Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:25
Hobbies: bakken, lezen, eenvoudig leven

Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Minttu » 30 nov 2011 11:45

Ik weet niet of dit de goede plek is voor deze topic, maar..

Op de markt hebben ze een biologische slager die ik vorige week heb ontdekt. De prijzen zijn zeer gunstig vergeleken met de supermarkt.

Bijvoorbeeld was de kipfilet 9,95 euro per kilo in de aanbieding deze week. Nu vraag ik me af of het wel kan, aangezien de kipfilet in de supermarkt 22 euro per kilo is.

Hoe weet ik dat de slager echt biologische vlees verkoopt? Het lijkt te goed om waar te zijn..
Dochter van januari 2010 heeft 2 jaar en 3 maanden borstvoeding gekregen.
Geweven lange doek, ringsling, korte doek en mei tai liggen in de kast, misschien mag ik ze straks weer gebruiken?

Gebruikersavatar

Topic starter
Minttu

Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:25
Hobbies: bakken, lezen, eenvoudig leven

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Minttu » 02 dec 2011 08:19

Niemand die het beter weet dan ik, was misschien wel te verwachten [wink]

Ik heb zelf bedacht dat ik ga vragen/kijken wat het bedrijf van de slager heet en dan kan ik op de website van SKAL kijken of ze geregistreerd staan. Dan zou het wel goed moeten zijn.
Dochter van januari 2010 heeft 2 jaar en 3 maanden borstvoeding gekregen.
Geweven lange doek, ringsling, korte doek en mei tai liggen in de kast, misschien mag ik ze straks weer gebruiken?


Biebel

Berichten: 419
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:02
Locatie: Utrecht

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Biebel » 02 dec 2011 13:39

volgens mij moet een biologische slager altijd kunnen aangeven waar zijn vlees vandaan komt. Dit kun je zo navragen en dan weet je of het echt biologisch is. Staat hij op de biologische markt of gewoon tussen de gewonen kramen?

Gebruikersavatar

Topic starter
Minttu

Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:25
Hobbies: bakken, lezen, eenvoudig leven

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Minttu » 02 dec 2011 14:00

Het is op de gewone dorpsmarkt. Ik wil best navragen, maar ik wil ook niet achterdochtig lijken, haha. Ik zal proberen te vragen 'puur uit interesse' [wink]

Er was zelfs iemand die het vlees duur vond, ongelofelijk [eeks]
Dochter van januari 2010 heeft 2 jaar en 3 maanden borstvoeding gekregen.
Geweven lange doek, ringsling, korte doek en mei tai liggen in de kast, misschien mag ik ze straks weer gebruiken?


Biebel

Berichten: 419
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:02
Locatie: Utrecht

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Biebel » 02 dec 2011 14:45

mmm, lastig, maar dit gaat je vast lukken. Succes!

Gebruikersavatar

Troel
Verbannen
Verbannen
Berichten: 3528
Lid geworden op: 16 nov 2008 20:11
Hobbies: Ik houd van hobby's
Locatie: Haaksbergen

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Troel » 02 dec 2011 18:08

kipfilet is, als het in de aanbieding is een euro of 5 max. Niet biologisch, maar in vergelijking daarmee is het wel duur ;)


Music mam
Verbannen
Verbannen
Berichten: 3103
Lid geworden op: 14 apr 2010 19:20
Hobbies: ...

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Music mam » 05 dec 2011 22:34

In welke plaats zit die slager?
Kipdijbeenfile is wel een stuk goedkoper dan de bio kipfilet, kijk maar eens bij de AH.

Een reden van de goedkopere prijzen zou verder kunnen zijn dat ie kortere lijnen heeft met de afnemer.

Kipfilet is trouwens zo duur omdat daar relatief zoveel vraag naar is. Terwijl er aan een kip toch meer vlees zit als alleen dat grote stuk filet. Daarom is het ook al beter om andere delen te kopen.
Ik wil met de kerst eens een hele kip klaarmaken.

En gewoon eens vragen van welke boerderij het vlees komt. Een beetje slager kent de herkomst wel. Via internet is alles wel uit te zoeken. Maar mij verbaast het ook. Wees niet bang voor achterdocht, je hebt recht op informatie. Voorverpakte bio producten zijn herkenbaar aan het EKO keurmerk. Dat is voor zo´n kraam vast lastiger=
Is het een nieuwe kraam? Zijn er meer bio kraampjes? Ik zou willen dat er een bio slager hier in Almere kwam! Zucht. Ik mis de mijne in Wageningen. En mijn biologische markt op loopafstand en de bio molen...

Gebruikersavatar

Topic starter
Minttu

Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:25
Hobbies: bakken, lezen, eenvoudig leven

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Minttu » 06 dec 2011 12:36

Ik heb sowieso nooit biologische kipfilet gekocht omdat het gewoon te duur is, maar andere stukken zijn ook lekker. En het was gewoon kipfilet, niet dijbeenfilet.

Of het een nieuwe kraam is weet ik niet, maar er kwam een klant die 'het gewone' wou hebben, dus hij zou daar wel in ieder geval wat maanden staan denk ik. Verder is er wel een kraam die biologische droogwaren verkoopt bijna ernaast, en de kaasboer ernaast heeft ook een paar biologische kazen.

Het was mij niet eens opgevallen dat de slager biologisch was, want er stond 'puur natuur' op de borden, en alleen op een bord stond biologische ham. Maar toen ik vroeg wat de 'puur natuur' betekende zei ze dat het verder ging dan alleen biologische vlees en dat het echt pure biologische vlees was, zonder enige kunstmatige toevoeging.

Bijna niets is voorverpakt, alleen wat worstjes en leverworst. De leverworst wou ik sowieso kopen, dus dan kan ik die in ieder geval goed studeren [wink]

Maar morgen ga ik weer kijken, dan is het marktdag. En gewoon wat nieuwsgierige vragen stellen, de meeste eerlijke mensen zijn gewoon blij met wat interesse [biggrin]
Dochter van januari 2010 heeft 2 jaar en 3 maanden borstvoeding gekregen.
Geweven lange doek, ringsling, korte doek en mei tai liggen in de kast, misschien mag ik ze straks weer gebruiken?


Music mam
Verbannen
Verbannen
Berichten: 3103
Lid geworden op: 14 apr 2010 19:20
Hobbies: ...

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Music mam » 12 dec 2011 21:08

En, ben je wezen kijken?

Gebruikersavatar

Topic starter
Minttu

Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:25
Hobbies: bakken, lezen, eenvoudig leven

Re: Biologische slager op de markt

Ongelezen bericht door Minttu » 13 dec 2011 09:55

Ja, en ze zei ook waar ze vandaan komen maar ik ben het gelijk weer vergeten [redface]

Mijn naamgeheugen is erg slecht! Maar het was vlakbij Bodegraven in ieder geval, haha
Daar zit wel vlakbij een slager, maar die is het niet (mailtje gestuurd naar die slager)...

Ik heb maar de gemeente gemaild en gevraagd wat het naam van het bedrijf is, maar de gemeente wetende hoor ik dat pas ergens volgend jaar.
Dochter van januari 2010 heeft 2 jaar en 3 maanden borstvoeding gekregen.
Geweven lange doek, ringsling, korte doek en mei tai liggen in de kast, misschien mag ik ze straks weer gebruiken?

Plaats reactie